De praktische gids voor de batterij van uw elektrische auto
Het hart van een elektrische auto, dat is de batterij. Dit element is van levensbelang. Het is ook het zwaarste en duurste onderdeel van een elektrische auto. U moet dus steeds waakzaam zijn om een goede werking van de auto doorheen de jaren te garanderen.
De prestaties van uw batterij kennen
Alle autobouwers bieden een garantie van minimum 8 jaar en minstens 160.000 km, met een maximum aantal laadcycli. Tijdens deze periode moet de batterij minstens 80 % van zijn initiële capaciteit behouden. De levensduur van een batterij hangt ook af van de oplaadomstandigheden. Vandaar het belang van een regelmatige controle op batterijdegradatie met een ‘SOH-balans’ of ‘State of Health’, om eventuele problemen op te sporen. Maar wees gerust, elektrische auto’s van de nieuwste generatie bewaren hun capaciteit over het algemeen zeer goed, zelfs na 200.000 km. AutoFirst staat altijd klaar om u te helpen om de staat van uw batterij te checken.
Uw batterij zo lang mogelijk laten meegaan in de tijd en op de weg
Om doorheen de jaren een zo groot mogelijk rijbereik te behouden, is het belangrijk om erover te waken dat de batterij regelmatig gecontroleerd wordt. Het onderhoud bij AutoFirst en de check van de gezondheid van de batterij (SOH – State of Health) garanderen u een auto in perfecte staat! Bekijk onze FAQ om te weten te komen hoe u uw batterij in goede staat houdt.
Garantie en herstelling van de batterij
Op de batterij van elke elektrische auto zit een garantie van minimum 8 jaar, met een kilometerbeperking van 160.000 tot 240.000 km, met soms een maximum van 1.000 laadcycli. Deze garantie garandeert dat de maximumcapaciteit niet lager zal zijn dan 80 % van de initiële batterijcapaciteit, die van bij de aankoop dus. Het is mogelijk om een batterij te repareren of cellen te vervangen die erin zitten. Een batterij bestaat immers uit meerdere tientallen individuele cellen. De technici van AutoFirst zijn opgeleid voor het onderhoud en de reparatie van batterijen. Doe een beroep op ons voor een gerust gemoed.
Ken de afkortingen van de verschillende types geëlektrificeerde auto’s
- MHEV: microhybride systeem met een kleine batterij, soms 48 volt. Die voedt de elektrische starter-alternator. Strikt genomen is het niet echt een hybride auto.
- HEV: een ‘zelfopladende’ hybride. Je kan zelf geen kWh bijladen in de batterij. Het opladen gebeurt door regeneratie tijdens het vertragen en het remmen. Het is de technologie die de Toyota Prius gebruikt.
- PHEV: de oplaadbare of plug-in hybride. Die maakt gebruik van een combinatie van een verbrandingsmotor en een elektromotor. De auto beschikt over een laadpoort om de batterij op te laden door in te pluggen aan een laadpaal. PHEV’s kunnen werken als elektrische auto of als hybride. Dat hangt af van het oplaadniveau van de batterij, de rijstijl en de rijmodus die u als chauffeur kiest.
- BEV of EV: een 100% elektrische auto. Er komt geen verbrandingsmotor aan te pas.